Sormano, el primer mur impossible

                                         

                                              El Mur di Sormano descavalcava als ciclistes


A Torriani, que també organitzava el Giro de Lombardia, no li agradava que el palmarés se l'omplira d'sprinters, i programà per a després del Passo Ghisallo un camí de cabres que la pròpia organització va asfaltar: el Mur di Sormano. En a penes 1,7 km. de llargària però amb una inclinació mitjana del 15% i trams al 25%.

Era l'any 1960 i les multiplicacions aleshores arribaven com a molt al 42 x 25. Ercole Baldini, "la locomotora de Forli" va ser el més ràpid en ascendir (quasi nou minuts i mig)(*), però l'invent d'incloure  esta trampa al recorregut del mític Giro de Lombardia soles va durar tres anys. Els aficionats es turnaven per a espentar als seus corredors favorits, mentres altres pujaven a peu i desvirtuava la cursa. El propi Baldini va reconèixer que per a realitzar aquella ascensió comptà en el "recolzament" dels tiffosi. Verdaderament semblava allò més una processó que una prova ciclista.

La idea s'abandonà fins al 2012 i a partir d'aleshores s'inclou a la Clàssica de les Fulles Mortes. "Purito" Rodríguez va ser el más ràpid en eixa edició del retorn del Mur i, malgrat d'unes multiplicacions molt més adequades a l'asfalt a penes va superar en uns segons el temps de Baldini, segurament perquè no es va veure "recolzat" pel públic, més que per aplaudiments i crits.


(*) Baldini fou el més ràpid al 1962, al 1960 va ser Massignan

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Guanyadors fora dels palmarés

La reencarnació de Coppi va ser fugaç.

El fi de la tirania